Cand este cel mai bun moment sa va cumparati o locuinta

Cand vine vorba de cumpararea unei locuinte, obiectiv la care romanii se pare ca nu vor renunta prea curand, multi se concentreaza in primul rand pe pretul acesteia. In opinia lui Valentin Morar, care conduce grupul de dezvoltare imobiliara Wallberg Properties, exista factori mult mai importanti de care ar trebui sa tinem cont inainte de a face o investitie „pe viata”. Care sunt acestia si cand ar fi cel mai potrivit moment sa investim intr-o proprietate?

Antreprenorul din fruntea Wallberg Properties, companie care reuneste un grup de firme de dezvoltare imobiliara, sustine ca ne aflam intr-un „moment ideal” pentru achizitia unei locuinte, deoarece raportul dintre salariul mediu net si pretul mediu de achizitie a unui apartament este foarte favorabil, net superior pietelor mature.

La toate acestea se adauga si „apetitul romanilor pentru statutul de proprietar, dar si siguranta investitionala pe care ti-o da plasarea banilor in achizitia unui apartament a carui valoare in timp nu poate decat sa creasca. Ne indreptam spre un punct de stabilizare a cererii si a preturilor dupa ce a fost recuperata partial diferenta pierduta in criza. Ritmul actual este cat se poate de sanatos; daca in 2007 asistam la cresteri de preturi lunare de peste 5%, acum acest ritm este atins intr-un an de zile. Ce este sigur e ca accesul la apartamente acum este mult mai facil decat va fi peste 10 sau 20 de ani”, considera Valentin Morar.

In ceea ce priveste intrebarea care sta pe buzele multora – „Vine sau nu criza?” – antreprenorul sustine ca, in ciuda faptului ca piata este invadata de „opinii ale unor asa-zisi specialisti care prevestesc o criza imobiliara”, in prezent indicatorii pietei imobiliare arata bine: preturile sunt stabile, cererea se mentine la un nivel ridicat si sustenabil, chiar daca sub anul 2017, cand a fost intr-adevar foarte mare, si apar investitii noi.

„Nu vedem asadar riscul aparitiei unei crize imobiliare pe termen scurt cauzate de evolutia pietei in sine, cererea fiind in continuare peste oferta, in toate orasele mari din tara. Sunt mai degraba niste opinii nefondate, neargumentate, care speculeaza teama cumparatorilor fata de o eventuala criza, tinand cont de efectele adanci pe care precedenta le-a lasat in memoria colectiva a romanilor”, crede Morar. El adauga ca, in ciuda faptului ca si piata chiriilor va creste in orasele mari, chiria va fi mereu vazuta ca o etapa in viata romanilor, deoarece „avem adanc ancorat in cultura noastra apetitul pentru achizitia de locuinte. Sa fii la casa ta, adica sa detii propria locuinta, inseamna sa fii cu adevarat realizat”. Totusi, antreprenorul subliniaza ca modul in care romanii isi aleg locuinta nu este cel mai corect: „In continuare nu stim sa alegem foarte bine o locuinta, ne raportam intr-un mod prea absolut la pretul unui apartament, neevaluand de fapt ce inseamna locuirea”. „Ieftin nu este de ajuns. La fel cum nu e suficient sa evaluam doar gresia si suprafetele”, adauga Morar. Potrivit acestuia, printre cele mai importante elemente in alegerea unei locuinte sunt: prestigiul dezvoltatorului, conceptul de locuire propus, avantajele si beneficiile oferite, intimitatea, functionalitatea, dar si compatibilitatea cu vecinii si cu cei cu care se vor imparti spatiile comune. „Trebuie sa invatam sa iesim din paradigma pretului pe metru patrat, acesta e doar un indicator de trend, atunci cand achizitionam o locuinta achizitionam un mod de viata.”

Compania aradeana cu 30 de angajati are la activ un portofoliu de sase proiecte si 150.000 de metri patrati construiti la o valoare de piata estimata la peste 90 de milioane de euro, iar suprafata cumulata a apartamentelor livrate in 2018 a depasit 30.000 mp. Wallberg Properties a incheiat anul trecut cu o cifra de afaceri de 18 milioane de euro, in crestere cu 360% fata de anul precedent, cand veniturile companiei au fost de 5 milioane de euro; pentru anul acesta, executivul businessului se asteapta la venituri similare. Reprezentantii companiei imobiliare se concentreaza in prezent pe extinderea celor doua proiecte in lucru, Sunnyville (Brasov), care urmeaza sa fie finalizat anul acesta, si XCity Towers (Timisoara). Tot pentru 2019 dezvoltatorul pregateste si prima investitie in Bucuresti, care va fi una „semnficativa, pe care o vom anunta in a doua parte a anului”, spune Morar.

Absolvent al Facultatii de Constructii din Timisoara, Valentin Morar s-a lansat in antreprenoriat inca din anii studentiei, iar la incheierea acesteia a pus bazele unei firme de topografie si cadastru. In 2004, a demarat activitatea de dezvoltare imobiliara; a cumparat un teren in Arad, urmatorul pas fiind un parteneriat cu un om de afaceri aradean, care a avut ca rezultat constructia primului proiect rezidential din oras, cu 18 case insiruite – „un model de inspiratie britanica”.
Proiectul a fost finalizat in 2006, intr-un an in care piata imobiliara din Romania era in plina crestere, astfel ca pasul urmator a venit firesc, povesteste antreprenorul: „Am achizitionat al doilea teren, pe care am replicat modelul initial de locuinte.” Spune ca ceea ce l-a motivat sa se lanseze in imobiliare a fost dorinta de a face ceva consistent in viata, de a lasa definitiv amprenta in mod vizibil: „Dezvoltarile imobiliara reprezinta unul dintre putinele domenii in care contributia are loc in mod efectiv, direct si personal. Un dezvoltator construieste si poate schimba fata unui oras si in definitiv viata oamenilor”.

In 2007, dupa ce isi „validase modelul de business in orasul natal”, a decis ca e momentul sa se indrepte spre alte orase din tara care puteau sa genereze o cerere mai mare, prima oprire fiind Brasov. Extinderea a continuat in 2010, la Cluj-Napoca, unde a preluat un proiect blocat, pe care l-a finalizat in plina criza. De altfel, spune ca „de departe cea mai mare provocare a fost traversarea crizei, care ne-a prins cu proiecte demarate, credite luate, rate ce cresteau in fiecare luna si blocarea totala a vanzarilor. Doar o buna planificare a facut posibil sa o traversam cu bine, iar la finalul ei sa fim o companie mai puternica, cu lectii invatate si pregatita cu adevarat pentru urmatoarea etapa. Businessul a ajuns intr-o faza de maturizare pentru ca a realizat un ciclu economic complet traversand si faza de dezvoltare, dar si criza”.
A urmat un nou proiect in 2015, iar un an mai tarziu compania a inceput constructia unui alt ansamblu in Brasov, Sunnyville. Anul trecut, a venit randul Timisoarei, unde Wallberg Properties a demarat proiectul XCity Towers, cu un prim bloc turn de 15 etaje si 135 de apartamente. Valoarea totala a proiectului este estimata la peste 62 de milioane de euro, din care prima etapa va reprezenta 36 milioane de euro. In prezent, compania a ajuns la peste 1.000 de unitati livrate in mai multe orase, iar una dintre „regulile” pentru succesul unui proiect este „sa stii sa anticipezi un concept care va fi functional si vandabil peste cativa ani de cand il gandesti, sa dezvolti un brand nou si sa pui bazele unei echipe competitive”, crede Morar.

In ceea ce priveste aspectul caselor din urmatorii ani, Valentin Morar nu se asteapta, cel putin nu in urmatorul deceniu, la schimbari fundamentale. Spune ca vom vedea totusi cladiri din ce in ce mai verzi, mai sustenabile, iar cladirile de locuinte vor integra din ce in ce mai mult noile tehnologii si functiile smart. „Bineinteles, vor creste pretentiile cumparatorilor, care vor fi din ce in ce mai educati si pretentiosi. Castigatoare vor fi proiectele care propun un concept de locuire bine inchegat, un amplasament convenabil cu acces facil si care pune cumparatorul in centrul atentiei, cu functionalitate clara, bine integrat in dezvoltarea urbanistica”.

Viitorul pietei locale este, in opinia antreprenorului, unul optimist: „Am incredere deplina in Romania, dupa parerea mea este una dintre pietele cu cel mai mare potential din Europa. Romanii sunt foarte competitivi, ceea ce ii face ingeniosi, creativi, talentati si cu multa disponibilitate spre munca. Avem toate atuurile pentru a ne dezvolta potentialul si a deveni una dintre cele mai interesante piete europene”, incheie el.

sursa – www.businessmagazin.ro